Bobilforhandleren kjøpte bilen tilbake
Vår klient fra Østlandet hadde kjøpt en meget kostbar og flott bobil. Etter kort tids bruk oppdaget han imidlertid spesielle bulker på den ene sideveggen. Bobilkjøperen reklamerte over dette og mangelen ble forsøkt utbedret. Utbedringsperioden tok imidlertid svært lang tid og han ville derfor heve kjøpet. Dette sa forhandleren nei til. Kjøperen kontaktet derfor advokat Kjetil Lyngmyr, som tok over saken. Det endte med at forhandleren kjøpte bilen tilbake.
Lang utbedringstid, hva sier loven?
Når du kjøper fra en forhandler og oppdager mangler, har du rett til å kreve utbedring. Utbedringen skal imidlertid ikke ta urimelig lang tid. Dersom dette likevel skjer, har forbrukeren rett til å heve kjøpet, med mindre mangelen er «uvesentlig».
I denne saken måtte sideveggen byttes. Dette er ikke enkelt på en stor og kostbar bobil. Risikoen for at utbedringen ikke blir fullgod er tilstede. Det er også en risiko for at mangelen kommer tilbake. Dersom utbedringen ikke lykkes, kan dette materialisere seg som vanninntrenging i bilen. Bobilen har dessuten fått et «stempel» som kan påvirke markedsprisen. Ved tvil og tvist i slike temaer som dette, anbefales det undersøkelse og konklusjon fra fagkyndig hold, noe som ble utført i denne saken. Derfor, når utbedringer drar ut, bør du søke råd og hjelp.
Mangelen kunne ikke ansees som «uvesentlig»
Forhandleren klarte ikke å utbedre bilen i løpet av flere måneder. I slike tilfeller er kravet til «innen rimelig tid» ikke oppfylt, men mindre det foreligger en avtale om noe annet. På generelt grunnlag vil forhandlere i slike saker ofte avtale seg frem til en lang utbedringstid, mot en mindre kompensasjon. Vi anbefaler ikke aksept av slike avtaler.
Mislykket utbedringsforsøk
I tillegg til lang utbedringstid, viste det seg i tillegg at forsøket var mislykket. Feilen ble ikke utbedret. Forhandleren forlangte et nytt forsøk. I lojalitet til at bobilen ikke skulle forringes ytterligere, ble det akseptert utbedring rent teknisk. Fra bobilkjøperens side ble det imidlertid gjort uttrykkelig klart at kjøpet rent juridisk sett var å anse som hevet.
Det ble løsning før rettslige skritt
En løsning så ut til å være vanskelig å oppnå, og saken nærmet seg rettslige skritt. Men, vi oppnådde et viktig gjennombrudd da forhandleren gikk med på å kjøpe tilbake bobilen. Dette er ofte en god løsning for begge parter, såfremt kjøpesummen er på et riktig nivå.
Sliter du med hevingssak på bobil – eller har du en mulig sak? Forsikringen dekker advokat.
Ja, du leste riktig. Forsikringen dekker advokatutgifter, noe ikke alle er klar over. Dekningen er på 80% etter fast egenandel, som regel kr 4000. En bobil koster ofte svært mye og erfaringsvis er det lurt med juridisk bistand i slike saker. Rettshjelpen gjør at du får advokatbistand med nesten 80% «rabatt»
Advokat Kjetil Lyngmyr har over 10 års erfaring med bobilsaker. Ta direkte kontakt på tlf 406 21 188 eller lyngmyr@aladvokat.no dersom du har en sak som er aktuell for juridisk bistand. Den innledende kontakten for å avklare dette nærmere koster naturligvis ikke noe.